S dramaturgyní Patricií Částkovou o inscenaci Hurvínek prodává nevěstu
Brňanka, ani z Plzně, ani z Prahy – jak se přihodilo, že vás dramaturgická inspirace přivedla právě ke Spejblovi a Hurvínkovi? Je to reakce na hostování Divadla Spejbla a Hurvínka v Brně, nebo inspirace přišla od kolegy Davida Janoška, který je nově uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka?
Vlastně to byl souběh více okolností. Představení pro děti se snažíme pravidelně rozšiřovat a po velké inscenaci Zámečníkova Ferdy Mravence jsme uvažovali o novém titulu do Reduty, která je pro tyto projekty ideální, protože přeci jen umožňuje mnohem lepší kontakt s malými diváky. S tím se časově potkal nástup Davida Janoška do pozice uměleckého šéfa Divadla Spejbla a Hurvínka s jeho přáním vytvořit pro jejich divadlo inscenaci spojenou s operou. Od nás přišel nápad vyjít ze Smetanovy Prodané nevěsty. Její inscenace je v Brně velmi oblíbená i u mladších diváků, ale pro ty nejmenší je to přece jen náročnější představení, hlavně svou délkou. A spojení s loutkovými postavami, které ač jak správně říkáte, nejsem ani z Prahy ani z Plzně, mě provázely dětstvím především prostřednictvím gramofonových nahrávek, mi přišlo jako dobrý nápad, jak tuto českou klasiku dětem představit a zároveň jim dát nahlédnout do operního žánru jako takového.
Hurvínek prodává nevěstu má specifika, která řešíte prvně, nebo jste loutky do opery nechali vstoupit už i v jiném představení pro děti?
V posledních desetiletích se, pokud vím, loutky v opeře alespoň v Brně neobjevily, i když to samozřejmě není nový koncept. Z českých souborů má například Collegium Marianum krásně zpracovanou barokní operu Acis a Galathea v propojení s loutkovým divadlem. Takže specifika práce s loutkami ve spojení se zpěváky a vůbec celou operní produkcí řešíme poprvé. Pro mě je to velmi zajímavé, během psaní textu jsem pravidelně posílala Davidu Janoškovi zvídavé dotazy, zda loutky dokáží to či ono, aby byly požadavky ve scénáři proveditelné. David byl tak hodný, že vzal Spejbla na návštěvu i ke mně domů. Ale řadu věcí si člověk uvědomí, až se s loutkami ocitne společně na zkušebně. Najednou se ukáže, že něco prostě nejde, ale na druhou stranu loutky nabízí řadu jiných možností. David si ve scénografii krásně hraje s rozměry, kde se v kulisách střídají poměry pro lidi i pro loutky, už to samo o sobě vytváří vtipné situace a zároveň najednou spoustu věcí vidíme očima dětí, které také ještě nedorostly do naší dospělé výšky. Je to takový krásný návrat do dětství.
Smetanova Prodaná nevěsta je opera o třech dějstvích, hudba má více než dvě hodiny, běžné představení s dvěma přestávkami bývá tak tři hodiny. Jaké trvání má Hurvínkovo prodávání? Je to představení bez pauzy?
Délka představení bude sedmdesát minut bez přestávky. To si myslím, že je ideální délka, abychom představili z Prodané nevěsty vše, co chceme, a zároveň dokázali udržet pozornost dětí. Zároveň pro školní představení nabízíme hodinu před začátkem workshop s naší divadelní lektorkou, která děti připraví na to, co je čeká. Na vybraných víkendových a odpoledních představeních se zase děti mohou těšit na setkání s Hurvínkem po představení, takovou obdobu našich diskusí s inscenátory tentokrát pro malé diváky.
Napsala jste scénář i dialogy. Předpokládám, že jste vynechala třeba sbory, asi též manžele Míchovy, rodiče Vaška, co vše jste krátila?
Vynechat sbory a některé ansámbly by bylo samozřejmě nejjednodušší, ale nechtěli jsme s dirigentem Ondrejem Olosem připravit malé diváky o krásnou hudbu. Takže sbory budou, i když ne všechny, stejně tak zůstala například část sextetu “Rozmysli se, Mařenko”. Ondrej vymyslel skvělé škrty, které hudebně výborně fungují a zároveň nás nepřipraví o všechny slavné a krásné hudební kousky. Spíše jsme šli cestou krácení jednotlivých čísel a vynechání recitativů. Ale jak jsme si poradili bez Míchových a Krušinových neprozradím, to se budete muset přijít podívat na představení.
Uvádíte i něco z podmanivé předehry, aby se děti naladily na fakt, že jsou v opeře?
Samozřejmě, z předehry zazní větší část stejně jako některé tance, třeba skočná nebo pochod komediantů, i když ne v celé délce.
Kdo zkomponoval komorní verzi? Jaké má nástrojové obsazení?
Náš mini smetanovský orchestr se skládá z klavíru, houslí, klarinetu a kontrabasu. Jejich party upravil dirigent Ondrej Olos a myslím, že to je sestava, která dokáže výborně vystihnout krásu Smetanovy hudby.
Předpokládám, že Spejbl s Hurvínkem mají vysvětlující repliky a dotazy, jak jinak by mohly děti pochopit dohazovače Kecala, jeho „obchodní“ úkol…
Kecal se zvládne představit sám. Dialogy mají i zpěváci, nejen Spejbl s Hurvínkem a Mánička. Vlastně se v divadle ocitnou, protože se Hurvínek pořád vyptává, kdo a komu prodal tu nevěstu a Spejbl se rozhodne, že bude nejlepší, když mu to ukáže přímo v divadle. Jenže s sebou vezmou i Žeryka a ten všechno zkomplikuje. Ale ano, jsou to především oni, kdo celou operou děti provedou a seznámí je nejen s Prodanou nevěstou, ale třeba s jednotlivými nástroji.
Měla jsem možnost slyšet, s jakou vervou zpívá Hurvínek s Máničkou i Spejblem Proč bychom se netěšili. Dáváte jim zpívat i tu srdečnou pivní ódu – To pivečko, to věru je nebeský dar, všechny psoty a trampoty vede na zmar…?
Naši kolegové loutkáři jsou skutečně nadanými zpěváky a my jsme to maximálně využili. Takže pivečko bude, ale jen pro Spejbla. Hurvínek se musí spokojit s limonádou.
Dostane Hurvínkova komická fistulka a hluboký hlas taťuldy Spejbla i sólové výstupy?
Pokud myslíte pěvecké, tak čistě sólové výstupy nemají, ale jak jsem již řekla, jejich pěvecký talent jsme rozhodně nenechali nazmar.
Předpokládám, že Žeryk si zahraje Medvěda, dáváte možnost také třeba Máničce, aby vystoupila jako Mařenka? Máničku vodí loutkoherečka Jana Mudráková, znamená to, že také zpívá?
Jak to bude s medvědem, se musíte nechat překvapit. Mánička je takovým spiklencem, co se Mařence snaží pomoci a také si u toho zazpívá. Zaměňovat loutky za postavy z opery jsem přímo nechtěla. Hurvínek a Mánička jsou, dá se říci, spojenci Mařenky a Jeníka, kteří se snaží, aby všechno dobře dopadlo.
Hurvínek prodává nevěstu je v režii Hany Mikoláškové. Volba padla na paní režisérku proto, že má hudbu v krvi a má i režisérkou zkušenost s divadlem pro děti?
Hana Mikolášková pro minulý ročník festivalu Janáček Brno připravila ve spolupráci s Tomášem Studeným, Ladislavou Košíkovou a se studenty Konzervatoře komponovaný pořad Plačící fontána, velmi poetické a dojemné představení o Leoši Janáčkovi a jeho vztahu k dceři Olze. Díky tomu jsme Hanu oslovili, jestli by neměla zájem režírovat naše dětské představení. Pro NdB a jeho dětské diváky už jako režisérka připravila velmi úspěšné činoherní představení Edison! a věřím že Hurvínek prodává nevěstu na tento úspěch naváže.
Jako operní sólisty angažujete sopranistky Janu Šrejmu Kačírkovou i Pavlu Vykopalovou, předpokládám, že budou alternovat Mařenku… Ondřej Koplík bude Jeník a Jan Šťáva Kecal? Jak se pěvcům líbí v Hurvínkově světě?
Vzhledem k plánovanému počtu repríz v Brně i v Praze máme více alternací pro jednotlivé role, takže Mařenkou mimo Jany a Pavly bude i Andrea Široká. O roli Jeníka a zároveň Vaška se podělí Ondřej Koplík s Vítem Noskem a Tomášem Kořínkem. Kecalem bude nejen Jan Šťáva, ale i Josef Škarka a David Nykl. Příležitost jsme chtěli dát i mladým zpěvákům, takže další Mařenkou je Ivana Pavlů a Esmeraldy jsou Eva Esterková, Eva Svozilová a členka našeho sboru Veronika Zaplatilová. Role Principála se ujal sám David Janošek. Nemohu mluvit přímo za mé kolegy, ale podle atmosféry na zkouškách se jim v Hurvínkově světě líbí a s našimi dřevěnými loutkovými kolegy si to užívají. Ty loutky mají zvláštní kouzlo nejen jako naše vzpomínka z dětství, ale i díky svým výborným vodičům – kteří jim dokážou dát jedinečné charaktery – skvělou kombinaci toho, co si my pamatujeme ze starých nahrávek a zároveň něco nového z další generace.
Premiéra se kvapem blíží, už máte první zkoušky za sebou. Nadšení? Spokojenost?
Plno práce! Hodnotit inscenaci uprostřed zkouškového procesu není dobré, vždycky je co pilovat a dál posouvat, výsledkem bude až premiéra a pak si můžeme říct, jak moc jsme spokojení. Ale držím nám palce a těším se na finále a výslednou podobu.
Držíme palce a těšíme se všichni.
Brněnská premiéra se odehraje 24. listopadu 2023 v divadle Reduta, pražská premiéra 16. března 2024 v Divadle S+H.