nejstarší z 1.5.2004
Rubrika: divadlo S+H
Před několika málo dny tomu tak bylo rovných 50 let, kdy Martin Klásek propůjčil oběma figurám svůj hlas. S Milošem Kirschnerem začal pravidelně alternovat až v roce 1982 - zprvu jen v dětském repertoáru, později i v představeních pro dospělé. V roce 1996, po smrti Miloše Kirschnera, se stal již třetím otcem hlavních protagonistů divadla a zůstal jím až do konce roku 2021, kdy své angažmá v Divadle S+H ukončil. Po něm na krátký čas obě mužské role převzal Ondřej Lážnovský, nyní ve šlépějích svých předchůdců znamenitě pokračuje Martin Trecha.
Výkon Martina Kláska, stejně jako jeho dvou mladých kolegů, Pavel Grym ocenil ve zmíněné knize: "Klásek pro začátek dobře odposlouchal Kirschnera a uplatnil i první náznaky samostatného projevu. Při odlišných hlasových dispozicích a při svém mládí se ještě dost těžce potýkal se Spejblem, ale jeho Hurvínek už potvrzoval správnost Kirschnerovy volby nabídnout mimořádnou příležitost právě tomuto mladému herci. Platilo to i o René Hájkovi, který vedle medově a rozšafně mudrujícího Čmeláka zvládl i rozjíveného Pavouka, přemlouvajícího nakřáple skřehotavým hlasem Bábulinku, v níž Květa Štálová (pod pseudonymem Špačková, později provdaná Plachetková) osvědčovala schopnost něžného hlasového ztvárnění bezelstného údivu, teskného smutku i něhy." Zatímco Martin Klásek se rozhodl pro divadelní odpočinek, René Hájek i Květa Plachetková jsou i po více než padesáti letech stále členy divadelního souboru.
Hurvínkova vánoční záhada atmosférou i příběhem připomíná legendární inscenaci Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka Jana Borny, která měla premiéru před téměř čtvrt stoletím a s úspěchem se tam před vyprodaným hledištěm hraje v adventní čas dodnes.
Děj nového Hurvínkova dobrodružství je zasazen taktéž do večerní Prahy; paní Kateřina jako každý rok peče cukroví i pro Sněžnou příšeru, letos to však nestihne a příšera unese Žeryka. Hurvínek s Máničkou se vydávají na strastiplnou výpravu zasněženou noční Prahou, při putování nechybí popeláři a portál do mrazivé země nacházející se v Potravinách Vávra, aby pejska zachránili. Inscenaci doplňují a děj posouvají chytlavé a chytré písničky, které si děti zpívali i po odchodu z divadla.
Režisérka Ryšánek Schmiedtová konečně zbořila čtvrtou (v loutkovém divadle takřka železnou) stěnu, loutkovodiči vystoupili s loutkami nejen na forbínu, a děti si tak mohly detailněji prohlédnout, jak se taková loutka vodí; konkrétně můj syn si to doma hned zkoušel podle toho, co viděl na scéně. Princip live cinema, kdy pan Spejbl hlásí počasí, by chtělo použít důsledněji tak, aby dával v celkovém konceptu smysl a nebyl jen pouhým nesourodým prvkem, použít ho na více místech, než jen ve třech situacích. A že příležitostí by se v inscenaci našlo! Výprava Kamila Bělohlávka dává nahlédnout do magických nočních pražských ulic a Sněhová příšera je přesným vyváženým mixem roztomilosti a tajuplnosti, takže detailů na snímání a práci s nimi je více než dost. Budu se těšit třeba příště, Hurvínek a jeho parta mají skvěle nakročeno! Činohra se ukázkově snoubí s loutkami a Hurvínek tak konečně přichází vstříc modernímu divadlu, aniž by jakkoliv potlačoval tradici.
Avšak nadčasové poselství pohádky je podstatné ocenit v předvánočních časech nejvíce. Díky jemným edukativním radám, jak na chmury a stesky, si s dětmi pak mohou rodiče povídat o emocích a o tom, jak je zvládat. A to je něco, co se jim do budoucna může hodit stejně (či možná více) jako mně veškeré dějepisné informace, které jsem si z Hurvínkových audio dobrodružství odnesla z dětství do dospělosti já. Jsem vděčná, že láska k Hurvínkovi, Spejblovi, Máničce, paní Kateřině a Žerykovi se propisuje do další generace a mohla započít zrovna díky tak kouzelné pohádkové inscenaci – syn si přeje k svátku vstupenky na další reprízu a doma vyrábí Sněžnou příšeru z papíru, jeli jsme se podívat do Potravin Vávra a Robin Bobin je hláška letošního listopadu. Děkuji velmi a těším se na další Hurvínkova dobrodružství!
Jako první je třeba upozornit na vánoční inscenaci Hurvínkova vánoční záhada, která bude mít slavnostní premiéru v pátek 15. listopadu 2024. Až do konce roku na ni budou moci diváci zajít téměř padesátkrát. Osmadvacetkrát bude k vidění stálice zimního divadelního repertoáru Hurvínkův Mikuláš. Není bez zajímavosti, že tajemný muž s bílým plnovousem se u Spejblů objeví 3. prosince 2024 už po pětisté (poprvé jej diváci měli možnost vidět 6.12.2006). A to si přece nikdo nemůže nechat ujít! V lednu a únoru se pak na divadelní prkna po delší odmlce vrátí další oblíbené dětské hry jako například Jak s Máničkou šili všichni čerti (v únoru 9x), Hurvínkův popletený víkend (v lednu 9x), Hurvínkova Nebesíčka (v lednu 7x), nebo Hurvínek mezi osly (v lednu a únoru celkem 11x). Chybět nebude ani veršovaná hra o boji za demokracii Hurvínek a král blecha nebo Spejbl, Hurvínek a já.
Na své si přijdou také dospělí diváci, pro které bude nachystána v novém nastudování repríza oblíbeného muzikálu Spejbl versus Drákula, nebo noir detektivka Spejbl a město hříchu. Ani miniňata nebudou ochuzena – v lednu je mohou rodiče vzít na čtyři reprízy hry Žeryčku, hop!, během ledna a února pak bude 13x k vidění inscenace Hurvínkovo moře snění. Předprodej na toto období byl dnes otevřen, tak neváhejte a rezervujte si své místo co nejdříve!
Vánočně laděnou inscenaci o tom, co následuje, když je Spejblovic rodince unesen pes Žeryk a Hurvínek s Máničkou se ho nočním městem vydají popelářským vozem hledat, napsala kmenová režisérka Divadla Spejbla a Hurvínka Janka Ryšánek Schmiedtová. Ta se kromě scénáře ujala také režie, hudbu obstaral Mario Buzzi a autorem scény je pak Kamil Bělohlávek. V divadle pilně zkouší, aby se vše vyvedlo na jedničku. Díky facebookovému profilu D S+H máte možnost nahlédnout pod pokličku příprav a podívat se na fotky z posledních divadelních zkoušek.