Německý název:
Zirkus im Theater
Autor:
Tvůrčí skupina Salamandr
Režie:
Miloš Haken
Spoluautoři:
scénický výtvarník: Radko Haken; hudba: Miroslav Vomela
Obsazení:
Paňáca: Jan V. Dvořák; Paňáca: Radko Haken; Papoušek, Pelikán, Bonifác: Blanka Macková; Šašek Melichar, tygr, Žerýk: Božena Weleková; Lachtan, Klokan, hlas Žerýka: František Flajšhanz; Julián, Monika, Arpád, pinquin: Miloš Haken; Žerýk, Petříček, pinquin,...: Luboš Homola; Hlas-S+H, Julián, Papáto-pohyb: Miloš Kirschner; JUmbo, pinquin, míč, černoch: Zdeněk Lepšík; Hurvínek, Soňa, pinquinek: Bohuslav Šulc; Spejbl, Julián, pinquin: Miroslav Vomela
Premiéra:
20.3.1959
Repríz:
528
Popis děje:
Cirkus v divadle je spíše než hra se skutečnou zápletkou pásmem volných výstupů, k němuž postačí malá záminka - Žeryk v cirkusovém rouchu, který se zatoulal do cirkusového stanu. Spejbl s Hurvínkem se na cestě za ztraceným psem stávají svědky nejrůznějších atraktivních vystoupení a sami se do nich také zaplétají. A tak na jevišti defilují šašci, sloni, tučňáci, lachtani, stepující osel s dvojicí černých jazzmanů, medvědi... až po slavné finále zvířecí kapely. Malebná podívaná, která svou monotematičností a moderním pojetím převyšovala tradiční mozaiky, byla pastvou pro oči a svým výrazným pojetím vytlačila všechna Veselá pásma, Veselé záběry a Pestré pořady.
Foto z představení:
Recenze hry:
Kritici vyjadřovali připomínky k mnohomluvnosti spojovacích textů, líbil se však Dvořákův živý paňáca, s pochvalou prošla technická dokonalost, vynalézavost a pestrost podívané, ale v kritické symfonii se ozval i Kryštofkův povzdech v Mladé frontě (15. 4. 1959), že by hra potřebovala při neuvěřitelné technické dokonalosti také výraznější ústřední téma a myšlenku, že by bylo záhodno navázat na Malíka, Janovského ..... což nebyla v dané chvíli a v konfliktní situaci poznámka právě diplomaticky vhodná. To už podstatnější připomínkou (Rudé právo, jo, 3. 4. 1959) bylo, že Spejbl s Hurvínkem jsou tentokrát živou podívanou trochu odsunuti do pozadí.