Spejbl a Hurvínek
brožura divadelní
vydavatel:
Plzeňské loutkové divadélko
vydáno:
1933
Provedení:
16 stran
Poznámky k vydání:
Černobílá programová brožura Plzeňského loutkového divadélka prof. Josefa Skupy doprovázená kresbami Jiřího Trnky.

Spoluautoři:
Tisk: knihtiskárna Adolf Pavlíček, Plzeň.
Popis děje:
Divadelní brožura vydaná pravděpodobně v roce 1933 obsahuje vedle mnoha Trnkových kreseb také vyjádření ministerstva školství a národní osvěty ohledně zařazení loutek Spejbla a Hurvínka, ohlasy ze zahraničních cest, vzpomínku Franka Weniga na zrození Hurvínka, recenzi pohostinského představení od od prof. Jindřicha Vodáka či rozhovor s Josefem Skupou. Zajímavostí je pak slovní upoutávka na perníkové Spejbly a Hurvínky z pardubické továrny PANIS a čokoládové z olomoucké firmy ZORA.

Co o nás říká ministerstvo školství a národní osvěty
(Dopis č.j. 162271/29-V-1930)
K Vaší žádosti ze dne 3. prosince 1929, aby Vám byl sděleno, zda ministerstvo školství a národní osvěty pokládá Skupovo loutkové divadlo za umělecký útvar, oznamuje se, že ministerstvo školství a národní osvěty pokládá loutky Skupovy za výtvory umělecké, uznané za takové od umělců samých. Jeho Hurvínek a Spejbl zvlášť jsou charaktery zcela původně pojaté a udělané tak, že jsou dobovými typy. Skupa upravil si pro ně novou soustavu pohybovací, dal jim mimiku a scénické vystupování, takže jeho loutka nabývá téměř všech schopností živého herce v zevních prostředích. Jeho loutky, kromě obou hlavních, nejsou nic trvalého, mění se podle dobové potřeby a přinášejí si repertoir zrcadlící dnešní národní i kulturní prostředí. Provádění samo, dialogické i zpěvní, opustilo zastaralou techniku loutkových divadel a přetvořilo se na dokonalé herectví, jež propracovává postavy podle jejich povah. Umělecká práce, kterou Skupa ve svém divadélku vykonal a vykonává, vyrovná se příslušnou poměrností každé umělecké práci divadelní.
Za ministra: Dr. Zdeněk Wirth, v. r.