Premiéra
Pro dospělé
Žeryk padá vzhůru
aneb příběh o těch, kteří se vyšinuli do vyšších vrstev
Německý název:
Spejbl fällt nach oben
Autor:
Helena Štáchová - Denisa Kirschnerová 
Režie:
Helena Štáchová, Martin Klásek 
Spoluautoři:
námět: Denisa Kirschnerová, Roman Kopřivík; výprava: Miki Kirschner; hudba: Jan Rotter; dramaturgie: Denisa Kirschnerová; scéna a loutky: Miki Kirschner, Ivan Moravec, Richard Maška, Antonín Müller; filmová projekce: Miki Kirschner 
Obsazení:
Mluví a vodí: Martin Klásek; Helena Štáchová; Miroslav Polák; Michal Barták; Michaela Horňáková; Alena Macháčková; René Hájek; Květa Plachetková; Michal Hnátek; Vlado K. Maric; Josef Ešpandr; Marie Kostrhůnová 
Premiéra:
11.10.2007
Obnovená premiéra:
9.2.2011
Německá premiéra:
31.1.2009

Popis děje:
Svérázný příběh o těch, kteří se vyšinuli do vyšších vrstev, ovšem v podání známých loutek. V této hře, určené dospělému publiku, pan Spejbl na cestě za kariérou a blahobytem neváhá využít i psa Žeryka. Jeho prostřednictvím se mu dostane úspěchu, peněz i slávy. Pes je díky podnikavému Spejblovi nominován dokonce na prezidenta. Ve hře tráví celá rodinka většinu času u televizní obrazovky, zatímco reálný život, odehrávající se v okně za jejich zády, jim uniká. Místo toho sledujíc nekonečnou a náležitě parodovanou telenovelu a nedají si ujít ani televizní zpravodajství, ve kterém hlasatelé nadšeně oznamují další z tragédií. Ani dětské vysílání nejmenší diváky nešetří, a tak rozeznat Večerníček od pořadu "Na stopě" lze jen stěží. Výstižná a nápaditá byla i výprava hry využívající projekce, filmových klipů, dotáček a dokonce i přímého přenosu z představení.
Foto z představení:
Recenze hry:
Divadlo Spejbla a Hurvínka přichystalo na 11. října v pořadí již svou 212. premiéru - představení režisérky Heleny Štáchové však tentokrát není tak úplně dětskou zábavou. Co přesně má znamenat podtitul vašeho nového představení, který zní: Příběh o těch, kteří se vyšinuli do vyšších vrstev? Hra, jak již sám podtitul naznačuje, je metaforou strmého pádu vzhůru, který se často (jak nám předobraz politické scény ukazuje) rovná morálnímu pádu. V našem představení se nástrojem takovéto kariéry stává Žeryk, podávající svědectví o tom, že tlaky, jež číhají na místech nejvyšších, nemá šanci přežít ve zdraví ani to nevinné zvíře.

I pan Spejbl se ovšem společensky povznese a stane se mocným septikovým magnátem ...
Spejbl, nalákán vidinou rychlého úspěchu, podniká. A to v oboru, který se nám zdál nejpříhodnějším předobrazem takovéto bezduché kariéry - nadarmo se neříká: "Je to všechno v hajzlu!" A má úspěch. Kupříkladu na konferenci o globalizaci mimo mísu, kterou pořádal Bidetten Landsmannschaft, rozesmál celý sál, když žertoval o nutnosti toaletního papíru. To víte - lidé si rádi uleví.

Nebyl by pan Spejbl ideálním kandidátem na prezidentský úřad?
Ti nejchytřejší a nejmocnější tahají za nitky zpovzdálí. Krk za ně nasazují ti, co jsou zviditelnění. Takže Spejbl si vybral za nástroj své politické kariéry Žeryka, který je Parlamentem zvolen jako nejvhodnější prezidentský kandidát. A jak by ne! Vždyť z ničeho udělá velkou hromadu, je charismatický, bude se tedy dobře vyjímat na známkách a má minimální spotřebu. A co je hlavní - nebude do ničeho mluvit, protože se neví, na čí straně vlastně štěká. Paní Kateřina v této hře pilně sleduje nekončící telenovelu o osudech Doni Conchity a pubescentní děti se pokoušejí identifikovat se svými idoly. Jde tedy o příběh inspirovaný naší současností? Naši loutkoví hrdinové jsou vždy produktem doby, ve které právě žijí. Proto mají schopnost po osmdesát let oslovovat své současníky.

Autor: Honza Dědek, zdroj: časopis Reflex, 11. 10. 2007