Divošská scéna
Japonská scéna
vydavatel:
Ultraphon
natočeno:
12.2.1933
vydáno:
1933
poznámky:
Nahráno v Kino Beránek v Praze.
interpret S+H:
Josef Skupa
Identifikátory:
Matrice gramofonové desky:
14665, 14666
Objednací číslo:
B 10640
Nosič:
Gramofonová deska
standard (78 ot., průměr 25 cm)
Poznámky k vydání:
Poznámky k vydání:
Deska s písněmi ze hry Se Spejblem do stratosféry (1932). Znovu vydáno na kompletu 5 CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy.
Reference k dalším dílům:
Obsazení:
Spejbl a Hurvínek - Josef Skupa
Spoluautoři:
autor: William Christopher Handy (1)
hudba: William Christopher Handy (1)
zpívá: Tessa Lorelli (1,2) a Karel Leiss (2)
klavír: Leo Schwarz
Stopy:
Strana A:
1. Divošská scéna
Strana B:
2. Japonská scéna
Popis děje:
Deska s písněmi Divošská scéna a Japonská scéna z revue Se Spejblem do stratosféry (1932) je určitou kuriozitou mezi nahrávkami. V obou účinkují členové divadla Tessa Lorelli a Karel Leiss, v Divošské scéně i Skupa jako Spejbl a Hurvínek. Zatímco Japonská scéna je výrazově nezajímavá píseň, podobná těm, které se na počátku třicátých let hojně nahrávaly, Divošská scéna je zajímavým dokumentem jak divadelním, tak hudebně-historickým. V Divošské scéně se Spejbl s Hurvínkem náhle octnou na ostrově plném divochů. Ti začnou hrát a divoška zpívat píseň, načež se Spejbl s Hurvínkem obávají nejhoršího (považují je za lidojedy) a chtějí uprchnout.
Píseň, kterou divoška (Tessa Lorelli) anglicky zpívá a pianista Leo Schwarz hraje, je Saint Louis Blues W. C. Handyho, jedna z nejslavnějších skladeb počátků jazzu. Je interpretována Tessou Lorelli s velkým nasazením i jazzovým cítěním, které až komicky kontrastuje s „divošským" hučením a mumláním členů divadla. Nahrávka tak nevědomky dokumentuje dobový vztah k - u nás nastupujícímu -jazzu: je tu prezentován jako hudba divochů.