Autor:
Pavel Grym - Miloš Haken
Režie:
Karel Makonj
Spoluautoři:
scénický výtvarník: Zdeněk Juřena; výtvarník masek: Radko Haken; technologie loutek: Miloš Haken; hudba: Jiří Kolafa; pohybová spolupráce: Karel Bednář j.h.
Obsazení:
Spejbl: Miloš Kirschner; Hurvínek: Miloš Kirschner; Bábinka: Helena Štáchová; Mánička: Helena Štáchová; Žeryk: Miroslav Černý; Baba: Helena Štáchová; Fotograf: Miloš Kirschner; Mořská panna: Helena Štáchová; Turek: Miloš Kirschner; Strašidláček: Miloš Kirschner
Premiéra:
14.5.1974
poprvé již 20.4.1974
Repríz:
111
Popis děje:
Hra má za cíl v měnící se atmosféře napětí a radosti poskytnout pestrou podívanou na tradiční jarmark s jeho svéráznou poezií, komediantskou halasností, humorem i hrůzou a složit tak poklonu vynalézavosti a umu starých kočovných loutkářů s jejich lidovým divadlem. Hlavní dějovou linií je jednak Spejblovo vzpomínání na kouzelné poutě jeho mládí, které podnítí Hurvínkovu fantazii, takže si celou pouť pohotově vymyslí, a také Hurvínkovo neuctivé chování k čarodějnické babě-kartářce, která Hurvínka i s Máničkou ve vzteku prožene celou poutí. Při tom se přítomné atrakce k malým vetřelcům chovají buď nezúčastněně, nepřátelsky nebo jim proti protivné babizně ve chvílích nejvyššího ohrožení nezištně pomáhají. To vše s doprovodem písní Jiřího Kolafy, evokujících ponurou hrůzu a zlobu, ale i jarmareční veselí, radost a naději, že nad rozpoutaným peklem muzeálních nástrah čiperná moderní mláďata přece jen zvítězí. Všech rolí, a nebylo jich málo, se zhostili Miloš Kirschner a Helena Štáchová.
V představení se poprvé představili i nováčci souboru René Hájek a Martin Klásek,kteří vstoupili do divadla v roce 1973 společně s režisérem Karlem Makonjem.
Foto z představení:
Recenze hry:
Jednotlivé postavy a "pohyblivé divy", inspirované tradičními figurkami z pouti a postupy starých loutkářů, jsou prvořadými elementy večera. Dialog to vše pospojuje s přiměřenou dávkou fantazie i určitého filosofického jadérka. Možná mohl autor textu víc zazářit vtipem, humorem, i přispět k pevnější kompozici představení. Někde je přece jen znát, že dialog je pomocným můstkem mezi dvěma atraktivními scénami. ...požitek a prožitek je násoben vynalézavostí technickou, všelijakými kouzly - a tradičně profesionální prací hereckou a vodičskou.
Autor: Ladislav Daneš (lw), Lidová demokracie 3. 7. 1974