nejstarší z 1.5.2004
Aktuality
Díky spolupráci na úspěšné inscenaci Hurvínek prodává nevěstu dostalo Divadlo Spejbla a Hurvínka od uměleckého šéfa Janáčkovy opery Jiřího Heřmana nabídku k další zajímavé spolupráci. Tentokrát na speciálním jednorázovém představení pro děti, které by mělo být součástí hudebního festivalu Janáček Brno 2024, který se uskuteční 1. - 24. listopadu v Brně. Tématem letošního 9. ročníku festivalu je motto "Bez hranic", což zapadá do uměleckého konceptu Divadla S+H, které se v posledních letech intenzivně snaží bourat zažité hranice a přesahovat stále více do veřejného a uměleckého prostoru, překvapovat novými spolupracemi a lákat nové diváky do divadelního hlediště. V tomto projektu by se měl Hurvínek se Žerykem setkat s operou Příhody lišky Bystroušky od Leoše Janáčka a poodhalit tak další operní dílo dětskému publiku. Toto jedinečné a neopakovatelné přestavení by mělo být součástí dětského doprovodného programu zmíněného festivalu.
Ve druhé půlce letošního roku proběhne premiéra dlouho očekávané vánoční inscenace Hurvínek a vánoční záhada v režii kmenové režisérky Janky Ryšánek Schmiedtové. Půjde o dobrodružné putování starou Prahou, ve kterém se objeví celá Spejblovic rodinka tak, jak to divák od správné vánoční inscenace očekává. Výpravu k představení připraví scénograf a výtvarník Kamil Bělohlávek z Naivního divadla Liberec, který má na kontě mnohé výtvarné a scénografické úspěchy a s Divadlem Spejbla a Hurvínka bude spolupracovat vůbec poprvé. Hudbu k této inscenaci složí renomovaný skladatel Mario Buzzi, který s divadlem již s úspěchem spolupracoval na titulu Zeryčku, hop!, které se okamžitě stalo diváckým hitem.
Před čtyřmi měsíci uvedlo divadlo S+H ve spolupráci s Janáčkovou operou Národního divadla Brno novou divadelní hru pro děti a dospělé Hurvínek prodává nevěstu, která od doby svého uvedení na scénu zaslouženě slaví jeden úspěch za druhým. A neděje se tak jen kvůli výtečně dobře zvolenému opernímu tématu Prodaná nevěsta a jejímu preciznímu načasování na letošní výročí 200 let od narození Bedřicha Smetany, ale především kvůli vizionářskému převedení této slavné venkovské opery do světa pohyblivých loutek. Tento skvělý nápad a ztvárnění v podání autorské dvojice Patricie Částkové a Hany Mikoláškové si prostě zaslouží ještě jeden podrobný rozbor.
Měl jsem možnost být na podzim v Brně na premiéře přestavení v Redutě na velké operní scéně, a tak jsem si nemohl nechat ujít ani naprosto vyprodanou premiéru 16.3. v Praze na malé scéně v Divadle Spejbla a Hurvínka v Dejvicích. Moc mě zajímalo, jak se zpěváci a herci „poperou“ s omezeným prostorem, který budou mít na scéně k dispozici. A musím přiznat, že se jim to podařilo naprosto skvěle. Hurvínkovo pojetí Prodané nevěsty jsem znal už od podzimu, a proto jsem nečekal žádná velká překvapení na scéně nebo v textech, přesto mě Hurvínek zase mile překvapil.
Už jen ta skutečnost, že se v divadle dočasně zrušila první řada sedadel a prodloužila se tím forbína, tedy přední okraj jeviště, aby se mezi oponu a hlediště vešel čtyřčlenný živý orchestr a nenásilně se tím rozšířil prostor jeviště, považuji za chytré a nápadité řešení. Nebo samotné uvítání diváků slavnostním moravským přípitkem, který rozlévali po malých kalíšcích dva uvaděči převlečení do jednoduchých moravských krojů, aby jím hned „zatepla“ osvěžili diváky v sedačkách, mě potěšil. „Čekáte slivovici? To určitě, vždyť jsou tady i děti, bezinka to jistí“. S přípitkem nebo bez, vřelé uvítání diváků znamenalo jediné, hlediště tím hned zdomácnělo a já si v divadle začal připadat více jak doma s rodinou nebo mezi přáteli než na slavnostním představení divadla.
Číslovaná řada známek sleduje hřebeny hor, toky splavných řek, mapuje hrady, zámky, přírodní i technické památky, historická města, zpřístupněné jeskyně, zoologické zahrady a mnoho dalších zajímavých míst. Nově právě i Divadlo Spejbla a Hurvínka. Každá Turistická známka je doplněna barevným samolepícím štítkem zobrazujícím fotografii daného místa a dále pak číslovaným herním kuponem sběratelské hry.