nejstarší z 1.5.2004
Aktuality
Filmy, v nichž klíčovou roli hrají voděné loutky, se u nás objevují od prvních snímků se Spejblem a Hurvínkem přes stěžejní díla Jana Švankmajera až do současnosti. Právě úspěchy filmů jako Kuky se vrací či Malý pán v posledních dekádách ukazují, že jde o stále živý fenomén. Výstava voděné loutky v českém filmu mapuje toto téma vůbec poprvé. K vidění budou nejrůznější postavy z celovečerních i krátkometrážních filmů, ale také dekorace, prostředí, ilustrace, skici a další umělecké předměty.
Na výstavě jsou nejen samotné loutky, ale také dekorace, celé scény, výtvarné návrhy, skici či filmové plakáty. "Snažili jsme se loutky postavit do scén tak, aby mezi sebou tvořily nějaký příběh, ne nutně vycházející z toho filmu, ale inspirovaný vždycky tím filmem, ze kterého loutky jsou," řekla jedna z architektek výstavy Rozárka Jiráková.
V hlavním sále muzea jsou vzácné loutky Spejbla a Hurvínka, Mefista, Kašpárka, scéna z filmu Rakvičkárna od Jana Švankmajera, nechybí ani Jů a Hele, postavy z Ferdy Mravence či loutky z filmu Kuky se vrací. Největší prostor na výstavě mají filmy Malý pán a letošní novinka Velký pán. Z nich tam je například laboratoř pana Drobného, Majolenčin lesní kiosek, Stodolodílna či interiér knihovny.
Výstava ukazuje i to, jak technologicky rozmanité jsou filmové loutky. Jsou tam klasické marionety voděné shora, spodové loutky jako maňásci či javajky, neiluzivní loutky i loutky větších rozměrů, které herci ovládají zezadu či jsou do nich oblečení. Řada loutek je vystavená poprvé, do Liberce jsou zapůjčené z Muzea loutkářských kultur v Chrudimi, chebského muzea, od České televize a ze soukromých sbírek.
Pro neznalé uveďme, že zvuková fólie byla vyrobena z hmoty svými vlastnostmi podobné želatině jakou dnes cukráři používají třeba na dorty, což z ní činilo ne příliš odolný záznamový prostředek. Fólie vydržela jen pár přehrání a občas se stávalo, že se drážky z fólií dokonce odtrhávaly a médium se tím ničilo. Fólie se hojně využívaly především v rozhlase ve 30. letech v době, kdy ještě nebyla známá technologie záznamu na rozhlasový pás. Pro fajnšmekry dodejme, že folie se přehrávaly podobně jako gramofonové desky s tím rozdílem, že gramofon se spustil na zpětný chod a přenoska oproti deskám začínala ve středu a postupně dojela na okraj folie.
Jako jedna z možných variant, proč se po těchto propagačních a částečně propagandisticky laděných nahrávkách na více než padesát let slehla zem, se nabízí myšlenka, že o ně nebyl zájem a ty tak zůstaly uložené ve Skupově osobním archivu, kde čekaly na využití až do vydání Supraphonem. Jinou možností může být to, že scénky byly někde odvysílány a pak byly Skupovi vráceny a ten si je založil a nikdo s nimi už dál nepracoval. Ať už byl jejich osud jakýkoliv, úplnou pravdu se patrně už nikdy nedozvíme.
Umělecký šéf Divadla Spejbla a Hurvínka David Janošek k pražské premiéře dodává: "S ohledem na úspěch, který zažíváme s burácivým potleskem při každé repríze v brněnské Redutě doufám, že se nám podaří stejnou energii a radost přenést i do Divadla Spejbla a Hurvínka. Oslavné kritiky i nominace na inscenaci roku jsou tím nejlepším předpokladem pro úspěšné uvedení v Praze. Od prvních zkoušek přicházeli účinkující na zkušebnu s velkou láskou a nasazením. Věřím, že se jejich přístup přetavil v originální scénický tvar, který potěší, pobaví a přinese radost všem divákům bez ohledu na věk a jejich zkušenost s operou, Bedřichem Smetanou, či Hurvínkem. Těším se na všechny milé diváky, uděláme maximum proto, aby z divadla odcházeli nadšení."
Autorkou adaptace je dramaturgyně Patricie Částková, která dokázala skvěle spojit obě divadelní ikony – Smetanovu nejoblíbenější operu Prodaná nevěsta a originální postavičky Josefa Skupy. Jednotlivá hudební čísla propojují dialogy loutek i sólistů tak, aby se diváci mohli seznámit nejen s probíhajícím dějem, ale i divadelním prostředím. Citlivě a hravě pracuje s možností, že určitá část publika se s operou díky inscenaci setká poprvé v životě. Prodaná nevěsta je upravena do podoby, díky které ani nejmladší diváci neztratí pozornost a zároveň získají představu o klasické opeře.
Hurvínek prodává nevěstu od prvního uvedení provází nespočet pozitivních ohlasů z řad diváků, stejně jako pochvalných recenzí ze strany odborné veřejnosti. Originální verze Prodané nevěsty získala nominaci na inscenaci roku v anketě Divadelních novin, v recenzích se pyšní hodnocením 100% a nejeden divadelní kritik označil zpracování za dokonalé. O mimořádném úspěchu svědčí i fakt, že brněnské reprízy jsou vyprodané zcela a na ty pražské zbývá posledních pár lístků. V červnu bude opera uvedena na prestižním festivalu Smetanova Litomyšl a obě divadla už nyní plánují termíny dalších uvedení na příští sezónu.
Některé gramodesky byly před oficiálním vydáním vylisovány rovněž pro testovací účely. Tyto neprodejné zkušební desky, bez potisku etikety, existují taktéž ve velmi omezeném nákladu. Od různých sběratelů jsme získali náhledy etiket i od těchto nahrávek a díky nim jsme tak mohli opět rozšířit náš digitální archiv audionahrávek. K nim se řadí například scénky na deskách Spejblova ukolébavka (1930), Zkoušení X (1932), Spejblova milostná bilance (1933), Hurvínkova píseň o slanečku + Znáte snad pana Spejbla? (1933), Hurvínek se vzdělává (1955), Spejbl a doba kamenná + Hurvínkovy nové šaty (1955) či Popletený přírodopis (1955), kde na jedné verzi zkušební desky najdeme pracovní označení „Spejbl a Hurvais - Ptactvo“, nebo Spejbl znalec hudební (1955), kde je pro změnu uveden název „Hurvajs jako hudební znalec“.
Z pohledu fanoušků Spejbla a Hurvínka jsou jistě velmi zajímavé také dvě cizojazyčné reklamní desky s S+H v interpretaci Miloše Kirschnera podporující turismus – první obsahuje anglickou a francouzskou verzi, druhá pak německou a italskou stopu. Tyto scénky (a mnohé další) si můžete poslechnout YouTube kanálu.
66. ročník festivalu Smetanova Litomyšl však bude mít samozřejmě delší trvání: konat se bude od 8. června až do 7. července 2024. Již nyní si můžete na webu www.smetanovalitomysl.cz nastudovat kompletní program. My zde pouze uvedeme, že jeho programovou náplní budou opět operní inscenace, galakoncerty, oratoria, kantáty a písňové večery, tedy formy, v nichž je dominantou vokální umění. Stranou nezůstane ani hudba symfonická, instrumentální či komorní, stejně jako další koncerty často přesahující i do jiných žánrů.
Významnému jubileu se věnuje i speciální vydání časopisu Mladý svět ve kterém je jedním z mnoha článků spojených s Bedřichem Smetanou rovněž příspěvek o inscenaci Hurvínek prodává nevěstu.