nejstarší z 1.5.2004
Aktuality
Přijďte se podívat a neváhejte nakupovat, jde totiž o edici spíše limitovanou. A zároveň vedení divadla ocení, když jim sdělíte, jaké výrobky byste uvítali i do budoucna. Tohle je totiž teprve začátek prodeje nových divadelních produktů. Jejich kompletní výčet včetně cen najdete na oficiálních stránkách Divadla Spejbla a Hurvínka.
O názvu ulic rozhoduje vždy příslušná obec, ale navrhnout pojmenování nové ulice, nebo přejmenování staré, může kdokoliv. V Plzni o tom pak rozhoduje příslušný obvod, na jehož území se ulice nachází. Pokud má tedy kdokoliv nějaký návrh, může se obrátit na místní zastupitelstvo. Při návrzích je potřeba dodržet určitá pravidla, jako třeba aby název nebyl zaměnitelný s jiným už existujícím názvem. Podobnost není přímo zakázaná (v Plzni najdeme například ulici Železniční i Železničářskou), ale vždy je lepší volit odlišnější názvy. Platí také, že se ulice nepojmenovávají jmény žijících osobností veřejného života a uvádějí se vždy v českém jazyce.
Spejbl a Hurvínek jsou tak od roku 2019 dalšími z legendární loutkové scény, kdo se může pyšnit "vlastní" ulicí. Po duchovním otci obou loutek Josefu Skupovi jsou pojmenovány ulice hned v 11 českých a moravských městech - od Plzně, přes Louny, Teplice či Prahu až po Olomouc nebo Kopřivnici.
"Hned tak se opravdu neuvidí, aby pouhá loutka byla s tou vášnivostí zbožňována jako Hurvínek; jeho zjev budí v hledišti pokaždé takový závan živelné radosti, že celé ovzduší zdá se být naplněno jásavými vítacími pozdravy. Řekli byste, že je pro obecenstvo docela živým, dýchajícím človíčkem, s kterým si všichni touží vesele a srdečně pohovořit jako s nejmilejší blízkou bytostí, jako s osvědčeným přátelským těšitelem, přinášejícím úlevu. Jistě z valné části zvítězil Hurvínek hlavně svýma velkýma pohyblivýma očima, něž se soustřeďuje celá postava, jakoby se jimi nemohla ani dost vynadívat na podivný svět, který ji stále uvádí v tázavý úžas; je v nich tolik duševního, ven se deroucího života, že skoro úplně mizí dojem loutkovitosti. Druhá část Hurvínkova úspěchu vyplývá z jeho pokorného, útlého, krotkého dětství, které se ozývá v tenkém, slabém, couravém hlásku, jakoby v něm tajilo stopy ušlápnutého nebožáctví a jakoby jím stále prosilo o milost nebo šetrnost; láska k Hurvínkovi jest trochu také politováním a soucitem, je upřímným povzbuzením, aby se nebál, že najde vždycky dost těch, kdož se ho ujmou a zastanou.
Ale ovšem to pokorné dětství by nezmohlo vše, kdyby Hurvínek se nad ně nepovznášel rozmyslným klidem, jenž se nedá ničím porušit. Oba, i on basový, loudavý, tahavý, bručavý otec Spejbl, jsou dva vzory chudým duchem, kteří se dokonale smiřují se svou duševní chudobou, protože vědí, že mají při ní dost mazané chytrosti a skrytého vtipu, aby dovedli pobavit panstvo ve svůj prospěch. Opustili zásadně ovšednělou, přežilou, vyčichlou starobu a vrhli se horlivě na módní, revuální novoty, aby jim otevřeli vstup na loutkové jeviště a aby světle dokázali, že i ono je schopno časového vývoje. Hurvínek bláznivě jezdí na bláznivé koloběžce či rychloběžce, Hurvínek zuřivě oběma rukama vyklepává na xylofon báječná hudební čísla a to znamená, že loutka nabývá nebývalé hybnosti, čilosti a rušnosti, že se řítí sem tam jevištíčkem se všemi příznaky závodního jezdce, že divokými rozmachy sleduje na nástroji věrně celé rozložení tónů až do komických výpadů varietních umělců. Podobně je tomu u Hurvínkova otce, když zpívá kuplety, když hraje na saxofon, když u radiového přístroje poslouchá motanici dvojího proplétajícího se vysílání, když zkouší hocha z počtů, mluvnice, náboženství; vězí za tím škrablavým tatíkem někdo, kdo umí výborně hrát hlasem, různými zvuky i postoji podle našich revuálních předáků, a zejména poslouchání pomíchaného rozhlasu je podáno němou hrou tak, že to svým zmodernisováním loutky překvapí. Úroveň loutkového jeviště se tu proti dřívějšku značně zvyšuje a dostupuje až k vybrané, jemné salonnosti v zpěvácích, tenoristovi a sopranistce, kteří zpívají a hrají se vší nyvou sentimentalitou zpěvu i poetickou ladností pohybů. Půvabu a kouzla je u nich více než v našich revuálních divadlech, poněvadž všechno, i dekorace, je snivější, luznější, tišší, odhmotněnější svou drobností."