nejstarší z 1.5.2004
Aktuality
Jak to tedy vlastně je? Zatímco v přehledu na našem fan webu uvádíme, že prvně měli posluchači hlas Josefa Skupy v rolích Spejbla a Hurvínka možnost slyšet na šelakové desce Spejbl u radia, tisková zpráva divadla, stejně jako booklet k zmiňovanému CD, pracuje s verzí, že první Skupovou nahrávkou byly parodické písničky Sonny boy a Maminko, mámo a Pohádka o chcíplé vodě.
Nejedná se však o rozporné informace, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale pouze o použití odlišného kritéria při posuzování. A tak zatímco my pracujeme s datem vydání desky definovaného matričním a katalogovým číslem, Supraphon svou informaci zakládá na době nahrávání. Navíc do přehledu pravděpodobně nezapočítal nahrávky, které vyšly u vydavatelství His Master's Voice (což je případ právě desky Spejbl u rádia), které se na rozdíl od značek Esta a Ultraphon neřadí mezi předchůdce dnešního Supraphonu. Jen pro doplnění, značka His Master's Voice byla československou pobočkou anglické firmy The Gramophone Company Ltd.. Gramofonové desky se natáčely v Praze a československé pobočce tehdy šéfoval Karel Hašler. Pod His Master’s Voice natočil Josef Skupa pět Hurvínkových desek.
Jak se můžeme dočíst na webu Panáček v říši mluveného slova od konce roku 1929 organizovalo nově založené zastoupení německé gramofonové firmy Ultraphon pro ČSR natáčení původních českých snímků v berlínském ústředí Ultraphonu. Dělo se tak pod pražskou společností Ravitas. Od počátku roku 1930 se české snímky pro tuto etiketu, včetně Skupových, natáčely již v Praze na přenosné nahrávací aparatuře, s níž přijížděli němečtí technici. Do poloviny roku 1931 se gramodesky značky Ultraphon zpracovávaly a lisovaly v Berlíně.
Parodické písničky, které spadají právě do tohoto berlínského období, byly dle informací Supraphonu natáčeny v červnu roku 1929 (Supraphon u nich jako datum dokončení uvádí 3.6.1929), svého vydání na gramofonové desce se ale dočkaly zřejmě až v červenci 1930 (byť v jiných materiálech i Supraphon uvádí rok vydání 1929). Totéž platí i o dalších nahrávkách, včetně zmiňované Pohádce o chcíplé vodě, u nichž je jako datum vydání uváděn 31. červenec 1930. Oproti tomu scénka Spejbl u radia byla nahrána podle dochovaných záznamů „až“ 6.6.1929, ale z důvodu nižšího matričního i katalogového čísla (AM 2117) přisuzujeme prvenství jí. Je samozřejmě možné, že matriční čísla nebyla deskám přidělována přesně podle skutečného data vydání, ale z minulosti víme, že ani archivní záznamy Supraphonu nejsou ve všech případech vždy stoprocentně přesné.
Kdo ale ví, možná, že to bylo všechno trochu jinak a pravdu se nikdy přesně nedozvíme. Řekněte ale sami, nemá toto malé tajemno i své kouzlo? :-)
Napadá nás, co by tomu asi řekl Skupa či Kirschner, kdyby tento klip viděli či jen slyšeli? Josef Skupa, který hudební produkci Spejbla a Hurvínka v úplných začátcích spojil s jazzovou pěvkyní Tessou Lorelli (Terese Gerlovou) či Miloš Kirschner, který nechal Hurvínka společně zpívat s Waldemarem Matuškou či později s Hanou Zagorovou nebo Máničku s Karlem Gottem. Teprve za éry Martina Kláska se Hurvínek stal v tomto ohledu odvážnějším. Nejprve to byly běžné popové písně s Jitkou Zelenkovou či Hankou Křížkovou, teprve později si Hurvínek zazpíval s uskupením Gipsy CZ či rockovými Wohnouty v písni Pepíčci. A nyní již zmiňovaný metalový nářez v podání kapely Soul Decoder. Lze vůbec hranice posunout ještě dál? A jak se vám osobně líbí, že se D S+H k této spolupráci propůjčilo?
Na závěr snad už jen dodejme, že s Divadlem S+H skupinu Soul Decoder nespojují pouze loutky v klipu, ale i frontman kapely, kterým je syn loutkoherce Matěje Kopeckého.
Do Francie se Skupa se svými spolupracovníky podruhé vrátil o několik let později, konkrétně v roce 1955. A právě během tohoto zahraničního turné vznikl krátký, ale velmi unikátní šot, který se nyní objevil na internetu. Jedná se o zhruba minutové video, na kterém vidíme Spejbla s Hurvínkem na koloběžce před pařížským Vítězným obloukem a na březích Seiny proložené záběry na usmívajícího se vodiče Josefa Skupu. Jedná se o skutečný skvost a současně vynikající svědectví dané doby. Video bylo publikováno francouzským institutem INA (Institut national de l'audiovisuel), který se zabývá digitalizací a archivací tamních audiovizuálních materiálů.
Odkaz na tento šot jsme spolu s dalšími nově zařazenými videi publikovanými na facebookové stránce Divadla S+H přidali na tuto stránku.
V něm se japonský investor, miliardář a obchodník s nádobím Hideiyaki Yashida vydá do Divadla Spejbla a Hurvínka, aby je pozval na turné po Japonsku, kde jsou S+H velmi populární. Namísto do D S+H však omylem dorazí do Dejvického divadla. Jeho umělecký šéf Martin Myšička zavětří příležitost, a tak mu jeho omyl nevymlouvá a velice rychle se s ním dohodne na skvěle placené spolupráci. Dejvičtí jsou v panice, protože spousta z nich nikdy nedržela loutku v ruce, ale těžká finanční situace, ve které se divadlo nachází, je přiměje se to naučit. K tomu ale potřebují ony loutky, které mají v plánu si vypůjčit právě od „Hurvínků“. Úkolem získat loutky pověří Myšička Davida Novotného. Novotný v Divadle Spejbla a Hurvínka i přes „bravurně“ zvládnutou improvizaci s loutkou Spejbla nepochodí, ale nevzdává se. Je rozhodnut si z divadla odnést loutky za každou cenu – po dobrém, nebo po zlém. Do svého plánu angažuje Hynka Čermáka, ale ani plán ukrást loutky se nezdaří. Ekonomka Blanka Cichon situaci jistí tím, že pošle Trojana s Myšičkou do Plzně, aby jednali o možném otevření staré kauzy dědických práv s rodinou Skupových. Blíží se generální zkouška, na kterou se má přijet podívat investor Hideiyaki Yashida osobně, aby s Dejvickým divadlem podepsal smlouvu. Budou mít dejvičtí nakonec hru Hurvínek a lupiči s čím hrát? To už neprozradíme, na se to podívejte sami. Kdo by nechtěl sledoval celý díl, může si pustit už jen závěr, ve kterém uvidí výsledek snažení dejvických i to, jak byl spokojený japonský investor.
Do natáčení tohoto dílu byli zapojeni i herci D S+H. Ve scéně, kdy si David Novotný přijde k „Hurvínkům“ vypůjčit loutky, „paří“ zprvu Ondřej Lážnovský s Miki Kirschnerem hry na kompech, aby následně rychle přepnuli své monitory na divadelní web a poté nevěřícně sledovali Novotného vystoupení se Spejblem. To si nemůže nechat ujít ani skutečný vodič této figury Richard Maška - zřejmě, aby se něco přiučil :-). Michal Barták pak je tím, kdo lapí do pytle zloděje Novotného, který když neuspěl po dobrém, chce loutky lstí ukrást.
Ne každému podobný styl humoru i občasné ostřejší výrazy sednou, ale cení se, že si Divadlo S+H umí udělat legraci i samo ze sebe.
Prvně jmenovaný den se slaví od roku 2001 jako výraz podpory dětí a mládeže a uznání jejich práv na umělecké a kulturní obohacení zejména prostřednictvím divadelní kultury. Jde o celosvětovou akci vyzdvihující významnou úlohu, kterou může divadlo sehrávat v životech svých mladých diváků a tvůrců. Na celém světě se na počest Světového dne divadla pro děti a mládež konají slavnosti, festivaly a představení organizované pro děti a mládež a dětmi a mládeží. Světový den loutkářství je pak neodmyslitelně spjat o organizací UNIMA (Union International de Marrionette - Mezinárodní loutkařská unie), kterou v počátcích z pozice prezidenta vedl i zakladatel Divadla S+H Josef Skupa.
Divadlo Spejbla a Hurvínka při příležitosti těchto významných dnů připravilo několik zajímavých aktivit. Mezi nimi například první ze série zážitkových workshopů pro malé školáky a předškoláky a jejich učitele či natočilo pěkný video pozdrav. Stranou pozornosti nezůstaly tyto akce ani pro média. Krátká informace z workshopu se objevila ve Zprávičkách na kanále Déčko České televize poprvé 20.3, obsáhlejší reportáž pak byla v témže pořadu odvysílána 22.3.2019.