Paní Kateřina - Bábinka
Postava Kateřiny Hovorkové, jak zní její celé jméno, se zrodila při přípravě hry Past na Hurvínka (1971) a vstupuje na scénu už jako víceméně hotový typ. Pro první reprízy Pasti na Hurvínka byla ještě Bábinka podle výtvarného návrhu Zdeňka Juřeny poněkud mondénní dámou s velkými brýlemi a v kalhotovém kostýmu; typ intelektuálky. Ale protože tato vnější podoba plně neodpovídala představě zamýšleného typu, po několika reprízách se proměnila v potrhlou osůbku trochu staromódního střihu, v jemně pruhovaném kostýmku, se špičatým, ohrnutým nosíkem, drdůlkem a mírně vyjevenou tváří se stopkovitýma očima, která lépe odpovídala jejímu takřka stálému znepokojenému údivu, že se v životě všechno neodehrává přesně podle osnov. Loutku podle návrhu Zdeňka Juřeny vyřezal Ivan Moravec.
Fotogalerie
Uvedení na scénu
První role, kterou si zahrála Bábinka, byla ve hře Past na Hurvínka, která měla premiéru 12. září 1971 v Pardubicích (autoři Miloš Kirschner a Vladimír Straka, režie Jan Klos, výprava Zdeněk Juřena). Převlékla se za lupiče a podvrženým dopisem vylákala tuláka Hurvínka na půdu školy, kde se vše příslušně zamotalo. Představila se tu jako mírně potřeštěná učitelka přírodopisu a zosobnění papírové moudrosti, jako pěstounka Máničky, která to vždy dobře myslí, ale díky své potrhlosti přivádí sebe i ostatní do maléru. Její zálibou je neustálé poučování a péče o rozšiřování "vědomostních obzorů" druhých, protože sama se už cítí dostatečně vzdělána.
Na Bábinčin zrod v roce 1971 vzpomíná ve své autobiografii Život na nitích (2005) Helena Štáchová takto: "Abych to neměla tak jednoduché, postarala jsem se, abych stejně jako Miloš mohla i já hrát současně dvě osoby. Záviděla jsem mu možnost jeho herecké ekvilibristiky, kdy „na jedna ústa“ hraje dialog mezi dvěma charakterově, hlasově i věkově odlišnými postavami. Navíc se mi zdálo, že v dialozích divadla chybí ženská problematika a ženský úhel pohledu na svět. A také mi bylo líto Máničky, které na rozdíl od Hurvínka chybělo rodinné zázemí. S Milošem jsme tedy vymysleli postavu Mániččiny bábinky Kateřiny Hovorkové."
Interpret
Helena Štáchová obdařila postavu drsně zabarveným altovým hlasem. Paní Kateřina dostala v podání Štáchové vyhraněné rysy sympatické potrhlosti. Dobrý úmysl a učitelskou profesí deformovaná představa o životě se u ní nejednou zvrhnou v pravý opak, ale v jádru jde o bytost dobrosrdečnou.
Po úmrtí Heleny Štáchové byla postava Bábinky na čas upozaděna, protože Marie Šimsová, která převzala roli Máničky, a měla být i interpretkou této postavy, byla na mateřské dovolené a současně potřebovala čas na "vypilování" hlasu paní Kateřiny. První rolí, kde se Marie Šimsová v této roli divákům představila, byl muzikál Spejbl versus Drákula. Premiérově diváci její paní Kateřinu měli možnost slyšet 1. listopadu 2017. Šimsová však po uměleckých neshodách soubor na podzim roku 2022 opustila, a tak v lednu 2023 vedení Divadla S+H oficiálně novou interpretkou paní Kateřiny (a Máničky) jmenovalo Janu Mudrákovou. Tuto talentovanou herečku a loutkoherečku měli diváci možnost dříve v těchto rolích zaslechnout při různých příležitostech či v televizních vystoupeních. V divadle se její premiéra jako nové Máničky a paní Kateřiny odehrála na konci května 2023 ve hře Hurvínek a král Blecha, kde se představila po boku Martina Trechy.