Další fotky:
Originál
Ranní tělocvik u Spejblů
Apríl u Spejblů
vydavatel:
Ultraphon
natočeno:
21.4.1941
vydáno:
1941
interpret S+H:
Josef Skupa
Identifikátory:
Matrice gramofonové desky:
43147, 43148
Objednací číslo:
A 12591
Nosič:
Gramofonová deska
standard (78 ot., průměr 25 cm)
Poznámky k vydání:
Poznámky k vydání:
Znovu vydáno na kompletu 5 CD Klasický Spejbl a Hurvínek Josefa Skupy. Apríl u Spejblů znovu také "Hurvínkův kouzelný gramofon" (2019).

Obsazení:
Spejbl a Hurvínek - Josef Skupa
Paní Drbálková - Jan Vavřík-Rýz
Spoluautoři:
autor: Josef Skupa
Stopy:
strana A:
Ranní tělocvik u Spejblů

strana B:
Apríl u Spejblů
Popis děje:
Na nahrávce Ranní tělocvik u Spejblů Hurvínek supluje ženskou roli - zatopí v kamnech dříve, než se Spejbl probudí a ačkoliv ho přesně instruuje, ten přesto není schopen připravit snídani, což Hurvínek komentuje slovy: "Jeje, to mám zastání! (...) To zas bude řečí mezi ženskejma v domě. No počkej, ty si to vypiješ!"
V nahrávce Apríl u Spejblu je zachycena postava paní Drbálkové, která vytvářela jednu z hlavních rolí Kolotoče o třech poschodích a kterou vytvořil (jako autor loutky i jako interpret) Jan Vavřík-Rýz. Tento výstup však z této hry nepochází a i charakter Drbálkové se proměňuje. Zatímco v divadelní inscenaci je krutá a pomstychtivá paní domácí, v gramofonové nahrávce její sociální zařazení sice zůstává, zlomyslnost se však transformuje do téměř nevinného aprílového žertíku.
Jan Vavřík-Rýz svou paní domácí charakterizuje vysokým, brebentivým a ukřičeným hlas, který se rychle proměňuje z plačtivého kvílení až po zlomyslný smích. Ztvárňuje ji jako prototyp hašterivých pavlačových klepen, schopnou velmi rychle a většinou nespravedlivě posuzovat Spejblovy a Hurvínkovy činy. Můžeme ji považovat za drastický, komický předobraz pozdějších ženských figur - zejména Bábinky z období 70. a 80. let.