nejstarší z 1.5.2004
Rubrika: fan web
“Ve čtrnáctém roce, když se rozpadl odbor loutkového divadla Spolku feriálních osad, byl pro Plzeň angažován lidový loutkář Karel Novák, jeden z nejlepších loutkářů českých. Skupa chodil k němu do divadla jako host, ale nesměl na loutky ani sáhnout. To byla doména rodiny. Jedinou výjimkou jsem byl já, když jsem se vrátil z vojny, protože, já jsem byl z loutkářské rodiny. Skupu moc mrzelo, že si nemůže zahrát. A tak přišel na nápad, že si dá udělat loutku, se kterou by mohl dělat, co by chtěl.“
Prof. Skupa tedy namaloval návrh a požádal strýce Gustava Noska, mistra Karla Noska, aby mu takovou loutku vyrobil. “Pane profesore, tak jak jste to namaloval, to vám nemůžu udělat. Já nemám ten vercajk, abych tam tu plastiku provedl, a potom, podívejte se na to, vždyť se toho budou děti bát“ , řekl mistr Nosek Josefu Skupovi. A vyrobil loutku, jak uměl. Gustav Nosek o loutce, jíž se později dostalo jméno Spejbl, vypráví:
“To byla jeho loutka. Hned si ji nechal obléknout. Tvrdil: to nesmí být ani dělník, ani měšťák ani sedlák, to musí být něco mezi všemi vrstvami. Se Spejblem pak hrál vždy na konci loutkového představeni: přidával a bavil dětičky. Spejbl dělal dětem kotrmelce a skákal a houpal se na hrazdě, až se rozbil a Skupa mi řekl: Udělej mi nového podle toho starého, ale důkladně, aby něco vydržel. Třeba z dubového dřeva.“ Pan Nosek vyrobil nového Spejbla, důkladnějšího, a ten starý zůstal ležet v koutě mezi smetím. Ale jak došlo k tomu, že se narodil Spejblův syn, Hurvínek?
“Při jednom zájezdu do Prahy šel jsem se ve volném čase podívat do Arény na Ference Futuristu a Járu Kohouta. Tehdy ještě nebyl Voskovec a Werich. A řekl jsem si: vida, jeden druhému přihrává, to je veliká pomoc. Spejbl to taky potřebuje, aby se mohl s někým bavit, kdo by mu dodával šťávu, kdo by ho inspiroval. Cely týden jsem drapal, až jsem udělal loutku a přinesl ji Skupovi. To byl Hurvínek. Já jsem ho vyrobil, já jsem ho vodil, já mu dal pohyb. Tenkrát ještě byl v košilce, vzadu ji měl rozepnutou...“
A jak to dopadlo s první loutkou Spejbla, která zůstala porouchaná ležet někde v koutě mezi smetím? Pan Nosek ji opravil a celá léta opatroval jako oko v hlavě. V roce 1948 ji spolu se svým Hurvínkem z upřímného přátelství věnoval na památku sovětskému loutkáři Obrazcovovi, ale loutka nakonec stejně zůstala v Československu.
My vám nyní díky laskavosti Supraphonu nabízíme možnost vyhrát toto album. Stačí, když správně odpovíte na několik jednoduchých otázek vztahující se k příběhům zachyceným na tomto albu. Ale pozor, CD nezíská první úspěšný soutěžící, ale pátý v pořadí. Děkujeme vydavatelství Supraphon, které ochotně vyhovělo naší prosbě a věnovalo nám toto album do naší soutěže. Těšíme se na vaše odpovědi. Soutěž bude ukončena po vyhlášení výherce a poté bude CD zasláno výherci obyčejnou zásilkou Českou poštou.
K několika protichůdným variantám přidal další prasynovec Josefa Skupy Pavel Skupa, který se o nich zmiňoval například v prvním díle podcastů D S+H odvysílaných v loňském roce či v Českém rozhlase v pořadu z roku 2012. Ten na základě bádání v rodinném archivu uvádí zcela odlišný zrod jmen. Podle něj se Spejblovo jméno odvíjí od začátečních písmen několika slov mající vztah k rodině duchovního otce loutek. První písmeno „S“ ve Spejblově jméně odkazuje na rod Skupů (Skupovi), druhá dvě „PE“ ke jménu Pepouš, jak oslovovala malého Josefa Skupu jeho matka, „J“ je odkazem na začáteční písmeno jména jeho otce Josefa a konečně „BL“ má být zkratkou začátečních písmen slov „bude loutka“. Jméno Hurvínek je dle něj odvozeninou od německého slova "die Hure", což je hanlivý výraz pro prodejnou ženu. Za Hurvínkovým jménem podle Pavla Skupy stojí Skupova manželka Jiřina, která uměla velice dobře německy a která českou úpravou tohoto německého slova odkazovala na Hurvínkovu neznámou matku.
Variant a teorií je mnoho a jisté tajemné mlhavo vznik jmen již zřejmě obestírat nepřestane, obzvláště dnes, kdy už nikdo z přímých pamětníků nežije. Nejblíže pravdě bude patrně tvrzení Skupova spolupracovníka Karla Kovala - Šlaise, které dokumentuje diplom čestného uznání z 12. října 1955, ve kterém Skupa Kovalovi a jeho otci oficiálně děkuje za autorství jmen Spejbl a Hurvínek.
Miki začal spolupracovat s Divadlem S+H v roce 2002 nejprve externě, později v něm zakotvil natrvalo a již několik let zde působí zejména jako scénograf, výtvarník a režisér. Stojí za vznikem drtivé většiny her pro děti i dospělé z poslední doby a bez jeho kreativity by dnes nebylo divadlo tak úspěšné. Jeho profesní cesta k němu sice nebyla úplně přímá, ale vždy mu bylo nejenom díky jeho rodičům jakýmsi druhým domovem. Už během studií na střední škole chodil do divadla na brigády a než jsem byl přijat na FAMU (obor animovaná a multimediální tvorba), tak v něm pracoval nějaký čas na půl úvazku jako pomocný osvětlovač. Pak šlo sice na pár let stranou, ale záhy ho přitáhlo zpět jako magnet. Jaké jsou jeho vize, co je mu inspirací v jeho tvorbě a jaké jsou plány do dalšího období prozradil v tomto interview, ke kterému jsme si půjčili fotku od Radka Cihly, na níž Miki pózuje s loukou Slušifera.