nejstarší z 1.5.2004
Rubrika: média rozhlas
„Tatík nakonec svolil, že smím své luzné tělo propůjčiti do kresleného filmu, jako má americká kolegyně Myška Mickey,“ říká na začátku černobílého snímku loutka Hurvínka na pódiu před mikrofonem. A rozhlasový archivář Miloslav Novák k tomu dodává: "Hurvínek, jako Všudybyl, na začátku filmu v podstatě říká: ‚Já jsem stejně slavný jako Myška Mickey.‘ Propagace v zahraničí se soustředila na aktualizaci těch známých Disneyho figurek. My jsme si mohli dovolit, jako rozhlasová společnost, s druhým vysíláním v Evropě a první na kontinentu, že budeme mít vlastní figurku. Kvůli tomu do toho, byl zapojen Ladislav Skupa, který s rozhlasem dlouho spolupracoval. Také Jiří Trnka, hudbou Jaroslav Ježek a hlavní autoři Karel a Irena Dodalovi.“
Film, který vyrobili Irena a Karel Dodalovi na zakázku pro rozhlasovou společnost Radiojournal, měl za úkol s pomocí už tehdy populárního Hurvínka představit divákům futuristickou vizi rozhlasu. Příběh je proto postaven na tom, že Hurvínek uslyší z Měsíce éterické zvukové vlny a o nich mu pak vypráví průhledná víla Královnička (té hlas propůjčila první představitelka Máničky Anna Kreuzmannová). Společně se vydávají do budoucnosti rozhlasu, který má podzemní metro a kilometry chodeb.
Film Všudybylovo dobrodružství byl vůbec první československý animovaný film nebo vůbec československý film, který byl uveden na festivalu filmů v Benátkách, kde získal Čestné uznání. Podrobnosti a zajímavosti o tomto snímku se můžete dozvědět kliknutím na název filmu.
U psa Žeryka, kterého v divadle v posledních zhruba čtyřech až pěti letech štěkal, s jistou dávkou nadsázky, kdo byl zrovna k dispozici, David Janošek prozradil, že u tohoto Spejblovic chlupatého kamaráda naopak počítají s ukotvením jeho interpretace na jednu osobu, která by mu vtiskla určitý neměnný charakter. I tento interpret by měl být znám v průběhu ledna.
Pořad by měl podle webu Rádia Classic mít premiéru ve čtvrtek 29. prosince v 19:00, ale na webu si ho můžete poslechnout již nyní. Ve webové verzi ovšem chybí všechny písně, a tak je pořad ve finále o polovinu delší resp. kratší. Doporučujeme proto poslechnout si rozhlasovou verzi. Reprízy si poslechněte v neděli 1. ledna 2023 v 10:00 nebo v úterý 13.1. ve 22:00.
Dobrá výprava by podle Davida Janoška měla sloužit hlavně ke sdělnosti příběhu. "Není vždycky potřeba zaplácnout jeviště milionem věcí. Může z toho být vizuálně úžasná podívaná, která ale nerozvíjí příběh," vysvětluje a dodává, že i s jednou židlí se dá odehrát celý svět.
David Janošek vystudoval školu umění a designu, přidal k ní herectví na brněnské JAMU, aby se nakonec stal uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka a uznávaným scénografem a návrhářem kostýmů. Spolupracuje s divadly po celé republice, dvakrát hostoval ve slovenském Národním divadle v Bratislavě, pozvání dostal do Polska.
Nová hra Spejbl, Hurvínek a já, ve které David Janošek účinkuje, ukázala, že jeho pohled na tvorbu Divadla Spejbla a Hurvínka a dalšího směřování bude zřejmě odlišný od jeho předchůdce Martina Kláska. Marionetářské řemeslo je v ní totiž upozaděno a projev naopak cílí na využívání jiných prvků, které diváci znají například z divadel Minor či kladenského Lampionu.
S využitím zdigitalizovaných historických rozhlasových programů vydávaných Československým rozhlasem se nám podařilo dopátrat dalších, v našem přehledu dříve neuvedených nahrávek. Aktualizovaný soupis byl sestaven jen s pomocí veřejně dostupných informací digitální knihovny a není tedy úplný. Neznáme proto u všech scének autora, režiséra ani podrobnosti o obsahu či délce scénky. Rok uvedený v přehledu nemusí být vždy údajem o natočení, ale může se jednat o rok vysílání, přičemž nemusí jít ani o první (premiérové) uvedení, ale o rok reprízy. Přestože si asi žádnou z nahrávek už nikdy neposlechneme, jde o zajímavou sondu do rozhlasové tvorby za éry Josef Skupy. Nic na tom nemění ani to, že soupis je neúplný a může vykazovat dílčí chyby.
Podoba i název časopisu vydávaného Českým resp. Československým rozhlasem, z něhož jsme při aktualizaci přehledu vycházeli, se v průběhu desetiletí mnohokrát měnila. Prvorepublikový Radiojournal vydávaný od září 1923 vystřídal poválečný věstník Náš rozhlas, v padesátých letech vycházel časopis pod názvem Československý rozhlas a televise a od 70. let již jen jako Rozhlas. S barevnou obálkou se Týdeník Rozhlas představil poprvé v roce 1998, novinový formát nahradil roku 2007 obvyklý formát časopisu A4. Časopis Týdeník Rozhlas připravovala až do června roku 2022 společnost Radioservis, vydavatelství Českého rozhlasu. Ani obměna designu v březnu 2021 ale nevedla ke zvýšení zájmu čtenářů a předplatitelů a vydavatel se tak rozhodl ztrátový časopis po 99 letech ukončit. Radioservis tak dnes nabízí hlavně audioknihy, tištěné publikace, notové záznamy a další. Stojí i za vydáním CD s Hurvínkovými příběhy 1 až 4, Spejblovou a Hurvínkovou učebnicí jazyka českého či nejnovější re-edicí Zlaté zebry.